Nieuwe ontwikkelingen - Reisverslag uit Lisse, Nederland van Marieke Vugt - WaarBenJij.nu Nieuwe ontwikkelingen - Reisverslag uit Lisse, Nederland van Marieke Vugt - WaarBenJij.nu

Nieuwe ontwikkelingen

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

23 Oktober 2017 | Nederland, Lisse

Hallo allemaal,

Weer even een update.

Allemaal hartelijk bedankt voor de lieve, leuke berichtjes die ik kreeg na mijn vorige blog. Heel erg leuk om allemaal te lezen.

In het vorige bericht vertelde ik dat St. Louis French Hospital plaats had per april.
Ik heb doorgegeven aan Chris (mijn contactpersoon) dat ik wilde gaan voor een half jaar.
Natuurlijk hoorde daar ook weer een stapel papier bij dus een paar dagen later kwam er een papier met de post. Een deel moest nog ingevuld worden en daarmee moest ik naar de gemeente om een VOG aan te vragen. Ook moest ik een nieuw paspoort omdat met het oude geen visum meer aangevraagd kan worden.
Natuurlijk waren er nog meer papieren nodig. 2 pasfoto’s, Hepatitis B certificaat, kopie van het polisblad van de zorgverzekering, kort CV (in het Engels natuurlijk) met opleiding en werkervaring en ook nog een Engelse brief waarin ik het ziekenhuis beloof dat ik na de periode daar netjes het land zal verlaten.
Vorige week maandag heb ik mijn paspoort en VOG aangevraagd. Alle andere papieren heb ik alvast opgestuurd omdat Chris morgen naar Israël vertrekt en graag zoveel mogelijk papieren al mee wilde nemen.
Afgelopen zaterdag kwam mijn VOG al binnen en vandaag kon ik mijn paspoort halen. Omdat Chris alleen kopieën meeneemt naar Israël heb ik deze vandaag gescand en doorgestuurd zodat alles wat nu nodig was compleet is en hij alles morgen mee kan nemen.
Het originele VOG moet uiteraard nog wel opgestuurd worden.
In Israël gaat Chris bespreken of de papieren goed zijn en of ik vanaf 1 april tot 1 oktober kan komen. Als zij dit goed vinden gaan we zodra Chris weer in NL is kijken voor geschikte vluchten en deze boeken. Vanaf dat moment is zijn de data definitief.
St. Louis gaat vanuit Israël mijn visum aanvragen. Zodra dit is goedgekeurd kan ik deze ophalen bij de Israëlische ambassade in den Haag.

Begin april vertrekt er nog een Nederlandse vrijwilligster naar St. Louis. Hanneke uit Utrecht. Ze is 32 en oncologieverpleegkundige. Wij hebben al mailcontact en willen nog voor we vertrekken al in NL afspreken zodat we in ieder geval 1 iemand kennen als we in Israël aankomen. Chris wil zelfs kijken of we op de heenweg samen kunnen reizen. Terug kan niet samen aangezien Hanneke 3 maanden gaat en ik 6.
Ik vind het wel fijn dat ik de eerste maanden iemand heb die ook Nederlands spreekt.

Op internet vond ik reisverslagen van andere mensen die jaren geleden in St. Louis zijn geweest. Als ik die verslagen zo las heeft het ziekenhuis veel Duitse vrijwilligers, en verder Franse, Nederlandse en ik dacht ook Engelse. Duits spreek ik ook wel een beetje en kom ik vaak verder mee dan Engels dus dat ik een gelukje.

Verder stuurde Chris vrijwilligersinformatie door die het van het St. Louis had gekregen.
Ik weet nu dus dat ik 40 uur per week moet werken en dat er 3 shifts zijn. 7-15 uur, 15-23 uur en 23-7 uur. Dat wordt dus onregelmatig werken wat ik niet gewend ben, maar ach, dat zal ik vast ook wel kunnen . Verder krijg je een extra vrije dag als je 4 nachtdiensten draait achter elkaar.
Er zijn 3 afdelingen: Geriatrie, Oncologie en Chronische patiënten. Ze proberen je 3 maanden lang op 1 afdeling te plaatsen. Ik hoop heel erg op geriatrie, dat lijkt mij het meest geschikt voor mij.
En ja, ik krijg zakgeld!! Hoeveel weet ik niet, maar het is meer dan niets!
Per 3 maanden krijg je 5 dagen vrij. Totaal krijg ik dus 10 dagen vrij in dat half jaar. Verder krijg je voor bepaalde Christelijke feestdagen een vrije dag en mag je met dokterscertificaat 20 dagen ziek zijn. Ik hoop dat ik die 20 dagen niet nodig heb, beter zijn is veel leuker!
Het eten zal “Middle Eastern food” zijn. Hopelijk niet teveel spul gemaakt van kikkererwten zoals humus en falafel, want dat is echt niet mijn favoriet.
De talen die in het ziekenhuis gesproken worden zijn: Engels, Hebreeuws, Arabisch, Frans, Duits en Russisch. Ik ga dus mijn Engels en Duits maar verbeteren, al vind ik Engels het meest belangrijk vanwege mijn studie. Cursussen Hebreeuws en Arabisch worden ook aangeboden, maar wel op eigen kosten. Ik denk dat ik me op Engels richt en een paar basiswoorden/zinnen Hebreeuws alvast in NL erin probeer te stampen.

De appartementen zijn voor 1, 2, of 4 vrijwilligers. Elk appartement heeft zijn eigen wasmachine en de werkkleding wordt door de ziekenhuis wasserij gewassen, dus dat scheelt al een hoop wassen.

Omdat Joden en Moslims door elkaar verpleegd worden mogen er op de kleding in het ziekenhuis geen politieke en religieuze symbolen gedragen worden.

Het ziekenhuis heeft een summiere website http://www.hfsl.org/en/st-louis-french-hospital/about-us en de stichting die alles voor mij regelt is https://www.hetisraelproject.nl/
Dus als je ook wil gaan of misschien meer wilt weten kan je eens een kijkje nemen op deze sites.

Kom je deze blog tegen via Facebook en wil je graag bij elke update een email krijgen, vul dan links op de pagina je mailadres in of stuur mij even een berichtje via Facebook, email, Whattsap met je mailadres zodat ik het kan toevoegen aan de maillijst. Krijg je mail en wil je die juist niet hebben, je kan je afmelden voor de maillijst of mij een berichtje sturen, dan verwijder ik hem.

Pfieuw, een heel bericht zeg! Hopelijk ben ik niets vergeten. En ja, anders komt dat wel weer in de volgende blog.

Hartelijke groetjes vanuit Lisse en tot de volgende blog.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Op deze site hoop ik mijn vrijwilligersreis naar Israël te beschrijven. Een soort dagboek waar iedereen van kan meegenieten. Veel plezier en laat gerust een berichtje achter!

Actief sinds 10 Okt. 2017
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 20970

Voorgaande reizen:

26 Maart 2018 - 17 December 2018

Vrijwilligersreis Israël

Landen bezocht: